Zaczynamy od konsultacji psychologicznej.

Konsultacja wstępna trwa od 1 do 5 spotkań. Na pierwsze, 60-minutowe  spotkanie zapraszam  rodzica/rodziców, aby zebrać wstępne informacje o trudności. Na kolejnym spotykam się  z dzieckiem/nastolatkiem lub całą rodziną

Podczas konsultacji decydujemy w czym i w jaki sposób mogę pomóc.  Czasem wystarczy jedno spotkanie, czasem proponuję dalsze formy pomocy, takie jak: krótkoterminowa (około 10 spotkań) bądź długoterminowa psychoterapia indywidualna, interwencja kryzysowa, terapia przez sztukę i zabawę, wsparcie i edukacja rodziców, konsultacje rodzinne, skierowanie do odpowiednich  ośrodków. 

Spotkania w ramach konsultacji,  terapii, interwencji kryzysowej odbywają się regularnie, najczęściej co tydzień. Terapia umawiana jest zwykle na stały dzień tygodnia i o stałej porze. Sesje  mogą być bezpłatnie odwoływane najpóźniej na dzień przed umówionym terminem.

DOKUMENTY DO POBRANIA DLA RODZICÓW

Rodzice dzieci i młodzieży  korzystających z konsultacji psychologicznych proszeni są o wypełnienie dokumentów znajdujących się tutaj.  Na pierwsze spotkanie warto przynieść dotychczasową dokumentację jeśli taka jest posiadana: opinię ze szkoły/przedszkola, wyniki badania eeg, opinie z konsultacji u neurologa, psychiatry, psychologa,  orzeczenia,  diagnozy psychologiczno-pedagogiczne lub inne.

Specyfika zachowania tajemnicy psychoterapeuty w pracy z dzieckiem opisana jest w Kodeksie Etycznym  w następujący sposób



Najczęściej konsultowane problemy

  • doświadczenie trudnej/traumatycznej sytuacji: alkoholizm w rodzinie, konflikt w rodzinie, choroba psychiczna rodzica, śmierć bliskiej osoby,  przemoc w rodzinie, przemoc rówieśnicza, brak kontaktu z jednym z rodziców
  • nasilony stres związany ze szkołą, przedszkolem, trudności adaptacyjne
  • trudności  okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość
  • nieśmiałość
  • lęk
  • depresja
  • obsesyjne myśli i kompulsje
  • zaparcia na tle psychologicznym
  • moczenie nocne
  • jedzenie wybiórcze lub odmawianie jedzenia przez dziecko
  • objawy psychosomatyczne (np. bóle bez przyczyn medycznych)
  • tiki
  • trudności z zasypianiem, koszmary  nocne
  • trudności w relacjach z rówieśnikami bądź dorosłymi
  • problemy w radzeniu sobie ze złością
  • zachowania autoagresywne (np bicie się po głowie, wyrywanie rzęs, niszczenie swoich rzeczy)
  • mutyzm
  • nasilona masturbacja dziecięca
  • ostra rywalizacja w  rodzeństwie
  • zachowanie nieadekwatne do wieku
  • nieumiejętność wyrażania swoich potrzeb, trudności w komunikacji
  • presja i przeciążenie związane z trenowanym sportem, ćwiczeniami, występami
  • trudności emocjonalne i społeczne związane z Zespołem Aspergera
  • nasilony bunt i  negatywizm 
  • trudności wychowawcze rodziców 
  • trudności w nawiązaniu porozumienia rodzice-dziecko
  • wątpliwości co do prawidłowości rozwoju dziecka
  • Zajmuję się także trudnościami w funkcjonowaniu dzieci od urodzenia do 3 lat  takimi jak: zasypianie, ustalenie rytmu dnia, jedzenie, bardzo nasilony lęk przed separacją z rodzicem

 Jak wygląda spotkanie z psychologiem?

   Młodsze dzieci


 

Podczas pracy z dziećmi szczególnie ważne jest dla mnie zachowanie atmosfery swobody i zabawy. Sama jestem mamą i wiem jak ważne jest dla dziecka poczucie bezpieczeństwa.  Do pracy z małymi dziecmi szczególnie dobrze przygotowany jest gabinet przy ul. Na Błonie 13 d. 

 Mile widzianymi uczestnikami spotkań są ulubione zabawki małych klientów a także bogaty świat dziecięcych zabaw i gier, w który włączam techniki arteterapii, takie jak malowanie, rysowanie, lepienie z gliny, fotografia, collage, bajki terapeutyczne. Jeśli jest taka potrzeba piszę bajkę terapeutyczną odpowiadającą na specyficzne potrzeby mojego pacjenta, dotyczącą jego  sytuacji.

 Podczas spotkań dzieci mają możliwość odreagowania zalegających emocji, nauki radzenia sobie z nimi, zrzucenia z siebie ciężaru dręczących je wątpliwości, poczucia winy, lęków. Uczą się wyrażać postawy i uczucia.

W procesie pomocy dzieciom  uczestniczą rodzice, najważniejsze dla dziecka osoby,  z którymi  rozmawiam o ich wątpliwościach i sposobach w jaki mogą  na co dzień wspomagać swoje dziecko. Czasem rodzice włączani są w proces leczenia poprzez uczestnictwo w terapii rodzinnej.

Warto pamiętać, że u dzieci objawy często są bardziej spektakularne niż u dorosłych, nie zawsze jest "tak źle" jak może wyglądać czytaj dalej...

Jak powiedzieć dziecku kim jest psycholog?



Dzieci starsze i nastolatki


Psychoterapia młodzieży


Praca z dzieckiem w starszym wieku szkolnym i nastolatkiem prowadzona jest głównie w podejściu psychodynamicznym,  oparta jest przede wszystkim o rozmowę, z włączeniem działań artystycznych w zależności od zainteresowań dziecka/adolescenta.

Starsze dzieci i nastolatki zapraszam zarówno do gabinetu przy ul. Na Błonie 13 d jak i  przy ul. Rydla 24/2.