Psychoterapia dzieci i młodzieży

Zaczynamy od konsultacji psychologicznej.

Konsultacja wstępna trwa zwykle 4 spotkania. Na pierwsze, 60-minutowe spotkanie zapraszamy rodzica/rodziców (wraz z dzieckiem w przypadku starszych dzieci i nastolatków). Na kolejnym zwykle spotykamy się z dzieckiem/nastolatkiem lub całą rodziną.

Podczas konsultacji decydujemy w czym i w jaki sposób możemy pomóc. Czasem wystarczą konsultacje, w innym przypadku proponujemy dalsze formy pomocy, takie jak: psychoterapia indywidualna, interwencja kryzysowa, terapia przez sztukę i zabawę, wsparcie rodziców lub terapia rodzicielska, konsultacje rodzinne lub pary, skierowanie do odpowiednich ośrodków.

Spotkania w ramach konsultacji, terapii, interwencji kryzysowej odbywają się regularnie, najczęściej co tydzień. Terapia umawiana jest zwykle na stały dzień tygodnia i o stałej porze. Sesje mogą być bezpłatnie odwoływane najpóźniej na dzień przed umówionym terminem.

Specyfika zachowania tajemnicy psychoterapeuty w pracy z dzieckiem opisana jest w Kodeksie Etycznym w następujący sposób

Rodzice dzieci i niepełnoletniej młodzieży korzystających z konsultacji psychologicznych proszeni są o wypełnienie dokumentów znajdujących się tutaj. Na pierwsze spotkanie warto przynieść dotychczasową dokumentację jeśli taka jest posiadana: opinię ze szkoły/przedszkola, wyniki badania eeg, opinie z konsultacji u neurologa, psychiatry, psychologa, orzeczenia, diagnozy psychologiczno-pedagogiczne lub inne.

Najczęściej konsultowane problemy

  • dziecko w sytuacji rozwodu rodziców

  • doświadczenie trudnej/traumatycznej sytuacji: alkoholizm w rodzinie, konflikt w rodzinie, choroba psychiczna rodzica, śmierć bliskiej osoby, przemoc w rodzinie, przemoc rówieśnicza, brak kontaktu z jednym z rodziców

  • nasilony stres związany ze szkołą, przedszkolem, trudności adaptacyjne

  • trudności okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość

  • nieśmiałość

  • lęk

  • depresja

  • obsesyjne myśli i kompulsje

  • zaparcia na tle psychologicznym

  • moczenie nocne

  • jedzenie wybiórcze lub odmawianie jedzenia przez dziecko

  • objawy psychosomatyczne (np. bóle bez przyczyn medycznych)

  • tiki

  • trudności z zasypianiem, koszmary nocne

  • trudności w relacjach z rówieśnikami bądź dorosłymi

  • problemy w radzeniu sobie ze złością

  • zachowania autoagresywne (np bicie się po głowie, wyrywanie rzęs, niszczenie swoich rzeczy)

  • mutyzm

  • nasilona masturbacja dziecięca

  • ostra rywalizacja w rodzeństwie

  • zachowanie nieadekwatne do wieku

  • nieumiejętność wyrażania swoich potrzeb, trudności w komunikacji

  • presja i przeciążenie związane z trenowanym sportem

  • trudności emocjonalne i społeczne związane z Zespołem Aspergera

  • nasilony bunt i negatywizm

  • trudności wychowawcze rodziców

  • trudności w nawiązaniu porozumienia rodzice-dziecko

  • wątpliwości co do prawidłowości rozwoju dziecka

  • trudności rodziców najmłodszych dzieci,

NIE wystawiamy opinii dla sądów, szkół itp.

Jak wygląda spotkanie z psychologiem?

Młodsze dzieci

Pracę z dziećmi do lat 8 w gabinecie prowadzi:

Milena Ryznar-Żak, Patryk Gramont

Pomoc młodszym dzieciom to przede wszystkim praca z rodzicami lub z rodziną. Jeśli pracujemy indywidualnie z młodszym dzieckiem, jest to zwykle pomoc w adaptacji do zmiany lub trudnej sytuacji np rozwodu.

Jak wygląda praca indywidualna z dzieckiem przedszkolnym i wczesnoszkolnym?

"Podczas pracy z dziećmi szczególnie ważne jest dla mnie zachowanie atmosfery swobody i zabawy. Sama jestem mamą trójki i wiem jak ważne jest dla dziecka poczucie bezpieczeństwa.

Mile widzianymi uczestnikami spotkań są ulubione zabawki małych klientów a także bogaty świat dziecięcych zabaw i gier, w który włączam techniki arteterapii, takie jak malowanie, rysowanie, lepienie z gliny, fotografia, collage, bajki terapeutyczne. Jeśli jest taka potrzeba piszę bajkę terapeutyczną odpowiadającą na specyficzne potrzeby mojego pacjenta, dotyczącą jego sytuacji." (Milena Ryznar-Żak)

Podczas spotkań dzieci mają możliwość odreagowania zalegających emocji, nauki radzenia sobie z nimi, zrzucenia z siebie ciężaru dręczących je wątpliwości, poczucia winy, lęków. Uczą się wyrażać postawy i uczucia.

Niezależnie od przyjętej formy pracy, w pomoc dzieciom zawsze włączani są rodzice, najważniejsze dla dziecka osoby, z którymi na odrębnych spotkaniach omawiane są ich wątpliwościach i sposoby w jaki mogą na co dzień wspomagać swoje dziecko. Czasem rodzice włączani są w proces leczenia poprzez uczestnictwo w terapii rodzinnej.

Warto pamiętać, że u dzieci objawy często są bardziej spektakularne niż u dorosłych, nie zawsze jest "tak źle" jak może wyglądać czytaj dalej...

Jak powiedzieć dziecku kim jest psycholog?


Psychoterapia młodzieży

Dzieci starsze i młodzież

Praca z dzieckiem w starszym wieku szkolnym i młodzieżą prowadzona jest głównie w podejściu psychodynamicznym, oparta jest przede wszystkim o rozmowę, z włączeniem działań artystycznych czy gier, w zależności od zainteresowań dziecka/adolescenta.

Starsze dzieci i młodzież niepełnoletnią zapraszamy z rodzicami już na pierwsze spotkanie, na którym wspólnie umawiamy się, co do formy pomocy. Jeśli dalsza praca ma być prowadzona z samym dzieckiem, adolescentem, rodzice towarzyszą nam tylko na początku spotkania, a wszelkie dalsze spotkania z ich udziałem są wcześniej zapowiadane i omawiane z nastolatkiem. Dbamy o to, aby rodzice zyskali wiedzę potrzebną im dla procesu pomocy dziecku, nie zdradzając treści rozmów. Nie przekazujemy tego, co dziecko czy adolescent powiedział nam podczas spotkań. O tajemnicy szczegółowo piszemy tutaj

Pracujemy także z młodzieżą pełnoletnią.


Konsultacje wychowawcze

Wsparcie dla rodziców

Oferujemy wsparcie wychowawcze dla rodziców oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnymi emocjami w relacji z dzieckiem. Pogłębiona forma tej pracy to terapia rodzicielska . Pomagamy również kobietom doświadczających nasilonego stresu w ciąży, w okresie okołoporodowym a także na wczesnym etapie macierzyństwa, również w formie pracy z diadą mama-dziecko.


We offer also parent counselling in English. These are 1 to 3 meetings with the parent concerning the child, parenting or family issues.


Jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy?

Istotne jest, aby rozmawiać na temat ważnych zmian w rodzinie, nawet z najmłodszymi dziećmi. Nie zawsze wiemy jak to zrobić, w zrozumiały, bezpieczny sposób. Wielu rodziców zastanawia się jak rozmawiać z dzieckiem, na tak zwane "trudne tematy": rozwód, przeprowadzka, długi wyjazd rodzica, ciąża, agresywne zachowania wobec rodzeństwa, choroba, śmierć.

Jeśli chcą Państwo się przygotować do takiej rozmowy z dzieckiem, zapraszam do zgłoszenia się na konsultację. Jest także możliwe, abyśmy taką rozmowę/zabawę z dzieckiem odbyli wspólnie.