Psychoterapia dzieci i młodzieży
Zaczynamy od konsultacji psychologicznej.
Konsultacja wstępna trwa zwykle 4 spotkania. Na pierwsze, 60-minutowe spotkanie zapraszamy rodzica/rodziców (wraz z dzieckiem w przypadku starszych dzieci i nastolatków). Na kolejnym zwykle spotykamy się z dzieckiem/nastolatkiem lub całą rodziną. Pierwsza konsultacja w przypadku dzieci do 8 lat to zwykle spotkanie z obojgiem rodziców bez dziecka trwające 70 minut z wywiadem na temat rozwoju i całości funkcjonowania dziecka oraz rodziny.
Alternatywnie w zależności od potrzeb, praca od początku odbywa się w formie konsultacji i terapii rodzinnej.
Podczas konsultacji decydujemy w czym i w jaki sposób możemy pomóc. Czasem wystarczą konsultacje, w innym przypadku proponujemy dalsze formy pomocy, takie jak: psychoterapia indywidualna, interwencja kryzysowa, terapia przez sztukę i zabawę, wsparcie rodziców lub terapia rodzicielska, konsultacje rodzinne lub pary, skierowanie do odpowiednich ośrodków.
Spotkania w ramach konsultacji, terapii, interwencji kryzysowej odbywają się regularnie, najczęściej co tydzień, terapia rodzinna i par co dwa tygodnie. Terapia umawiana jest zwykle na stały dzień tygodnia i o stałej porze. Sesje mogą być bezpłatnie odwoływane najpóźniej na dzień przed umówionym terminem do godz.18.
Specyfika zachowania tajemnicy psychoterapeuty w pracy z dzieckiem opisana jest w Kodeksie Etycznym w następujący sposób
Rodzice dzieci i niepełnoletniej młodzieży korzystających z konsultacji psychologicznych proszeni są o wypełnienie dokumentów znajdujących się tutaj. Na pierwsze spotkanie warto przynieść dotychczasową dokumentację jeśli taka jest posiadana: opinię ze szkoły/przedszkola, wyniki badania eeg, opinie z konsultacji u neurologa, psychiatry, psychologa, orzeczenia, diagnozy psychologiczno-pedagogiczne lub inne.
W niektórych sytuacjach warunkiem podjęcia u nas psychoterapii jest jednoczesne zaopiekowanie przez lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży.
Najczęściej konsultowane problemy dzieci i młodzieży
doświadczenie trudnej/traumatycznej sytuacji: alkoholizm w rodzinie, konflikt w rodzinie, choroba psychiczna rodzica, śmierć bliskiej osoby, przemoc w rodzinie, przemoc rówieśnicza, brak kontaktu z jednym z rodziców
nasilony stres związany ze szkołą, przedszkolem, trudności adaptacyjne
trudności okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość
nieśmiałość
lęk
depresja
obsesyjne myśli i kompulsje
zaparcia na tle psychologicznym
moczenie nocne
jedzenie wybiórcze lub odmawianie jedzenia przez dziecko
objawy psychosomatyczne (np. bóle bez przyczyn medycznych)
tiki
trudności z zasypianiem, koszmary nocne
problemy w radzeniu sobie ze złością
zachowania autoagresywne
mutyzm
wycofanie z kontaktu z innymi
trudności w relacjach z rówieśnikami bądź dorosłymi
nasilona masturbacja dziecięca
ostra rywalizacja w rodzeństwie
zachowanie nieadekwatne do wieku
nieumiejętność wyrażania swoich potrzeb, trudności w komunikacji
presja i przeciążenie związane z trenowanym sportem
obniżony nastrój i samoocena u dziewcząt w spektrum autyzmu
nasilony bunt i negatywizm
zmagania wychowawcze rodziców
trudności w nawiązaniu porozumienia rodzice-dziecko
wątpliwości co do dobrostanu psychicznego dziecka
trudności rodziców najmłodszych dzieci
Pomagamy też kobietom w ciąży i połogu.
NIE wystawiamy opinii dla sądów, szkół itp.
Jak wygląda spotkanie z psychologiem?
Młodsze dzieci
Pracę z dziećmi do lat 9 w gabinecie prowadzi:
indywidualnie oraz poprzez konsultacje dla rodziców Milena Ryznar-Żak
w formie terapii rodzinnej Patryk Gramont
Pierwsza konsultacja w przypadku dzieci do 8 lat to zwykle spotkanie z obojgiem rodziców bez dziecka trwające 70 minut z wywiadem na temat rozwoju i całości funkcjonowania dziecka oraz rodziny. Czasem jedno spotkanie jest wystarczające do sformułowania rozumienia trudności i pomocy rodzicom w ich rozwiązaniu, wtedy umawiamy sie na kolejne spotkania w razie utrzymania się problemu.
Alternatywnie umawiamy się ma kolejne konsultacje dla rodziców, rodziny, dziecka lub dłuższą psychoterapię. W przypadku niemowląt pracujemy z diadą mama- dziecko .
Pomoc młodszym dzieciom to przede wszystkim praca z rodzicami lub z rodziną. Jeśli pracujemy indywidualnie z młodszym dzieckiem, jest to zwykle pomoc w adaptacji do zmiany, traumatycznej lub trudnej sytuacji np rozwodu, wsparcie w regulacji emocji, lub praca związana z przywiązaniem.
Jak wygląda praca indywidualna z dzieckiem przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
"Podczas pracy z dziećmi szczególnie ważne jest dla mnie zachowanie atmosfery swobody i zabawy. Terapia odbywa się poprzez zabawę i twórczość. Sama jestem mamą trójki i wiem jak ważne jest dla dziecka poczucie bezpieczeństwa.
Mile widzianymi uczestnikami spotkań są ulubione zabawki małych klientów a także bogaty świat dziecięcych zabaw i gier, w który włączam techniki arteterapii, takie jak malowanie, rysowanie, lepienie z gliny, fotografia, collage, bajki terapeutyczne. Korzystam także z terapii w piaskownicy (sandplay)" (Milena Ryznar-Żak)
Podczas spotkań dzieci mają możliwość odreagowania zalegających emocji, nauki radzenia sobie z nimi, zrzucenia z siebie ciężaru dręczących je wątpliwości, poczucia winy, lęków. Uczą się wyrażać postawy i uczucia.
Niezależnie od przyjętej formy pracy, w pomoc dzieciom zawsze włączani są rodzice, najważniejsze dla dziecka osoby, z którymi na odrębnych spotkaniach omawiane są ich wątpliwościach i sposoby w jaki mogą na co dzień wspomagać swoje dziecko. Czasem rodzice włączani są w proces leczenia poprzez uczestnictwo w terapii rodzinnej.
Sesje indywidualne z dziećmi do lat 9 trwają 45 min.
Warto pamiętać, że u dzieci objawy często są bardziej spektakularne niż u dorosłych, nie zawsze jest "tak źle" jak może wyglądać czytaj dalej...
Jak powiedzieć dziecku kim jest psycholog?
Dzieci starsze i młodzież
Praca z dzieckiem w starszym wieku szkolnym i młodzieżą prowadzona jest głównie w podejściu psychodynamicznym, oparta jest przede wszystkim o rozmowę, z włączeniem działań artystycznych czy gier, w zależności od zainteresowań dziecka/adolescenta.
Starsze dzieci i młodzież niepełnoletnią zapraszamy z rodzicami już na pierwsze spotkanie, na którym wspólnie umawiamy się, co do formy pomocy. Jeśli dalsza praca ma być prowadzona z samym dzieckiem, adolescentem, rodzice towarzyszą nam tylko na początku spotkania, a wszelkie dalsze spotkania z ich udziałem są wcześniej zapowiadane i omawiane z nastolatkiem. Dbamy o to, aby rodzice zyskali wiedzę potrzebną im dla procesu pomocy dziecku, nie zdradzając treści rozmów. Nie przekazujemy tego, co dziecko czy adolescent powiedział nam podczas spotkań. O tajemnicy szczegółowo piszemy tutaj
Pracujemy także z młodzieżą pełnoletnią.
Wsparcie dla rodziców
Oferujemy wsparcie wychowawcze dla rodziców oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnymi emocjami w relacji z dzieckiem. Pogłębiona forma tej pracy to terapia rodzicielska . Pomagamy również kobietom doświadczających nasilonego stresu w ciąży, w okresie okołoporodowym a także na wczesnym etapie macierzyństwa, również w formie pracy z diadą mama-dziecko.
We offer also parent counselling in English. These are 1 to 3 meetings with the parent concerning the child, parenting or family issues.
Jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy?
Istotne jest, aby rozmawiać na temat ważnych zmian w rodzinie, nawet z najmłodszymi dziećmi. Nie zawsze wiemy jak to zrobić, w zrozumiały, bezpieczny sposób. Wielu rodziców zastanawia się jak rozmawiać z dzieckiem, na tak zwane "trudne tematy": rozwód, przeprowadzka, długi wyjazd rodzica, ciąża, agresywne zachowania wobec rodzeństwa, choroba, śmierć.
Jeśli chcą Państwo się przygotować do takiej rozmowy z dzieckiem, zapraszam do zgłoszenia się na konsultację. Jest także możliwe, abyśmy taką rozmowę/zabawę z dzieckiem odbyli wspólnie.